søndag 9. juli 2017

Ungdom og kompetanse

Jeg har tatt meg i å sukke i det øyeblikket jeg har sett at det står en ungdom bak kassa i en butikk jeg har behov for ekstra service i. En slik butikk kan være materialhandel eller garnbutikk. Dette lover jeg å slutte med!

Mine forutinntatt forventninger til manglende kunnskap hos ungdom som står bak kassa på butikkene blitt snudd opp ned. Jeg har møtt god service og kompetente ungdommer som har hjulpet meg og lært meg nye ting.



Jeg var innom på en byggevareforhandler med spørsmål i forhold til å bygge en levegg til platten hjemme. Jeg forklarte hvordan jeg ønsket at den skulle se ut, men at jeg ikke viste hvilke materialer eller helt hvordan jeg skulle gjøre dette. Ungdommen, som var elev ved Hammerfest Videregående Skole på snekkerlinja, jobbet av og til hos denne forhandleren. Han var tålmodig og nysgjerrig på mitt prosjekt og forklarte meg hvordan jeg kunne løse dette. Han kappet til materialene i den lengden jeg skulle ha og hjalp meg med å få dette inn i bilen. Dermed ble det levegg til platten hjemme - med litt hjelp fra onkel Helge.




De siste dagene har jeg leitet etter oppskrift på et fint og enkelt pledd som jeg kunne lage selv, altså strikke eller hekle. Jeg hadde noen kriterier: ikke noen avansert teknikk, burde gå raskt og kvaliteten på garnet måtte være god. Dermed gikk jeg innom en av garnbutikkene i sentrum. Der sto en ung jente bak kassa. Jeg trakk pusten litt og tenkte mitt - her kommer jeg vel ikke noe klokere ut. Men der tok jeg feil. Jenta var svært kompetent og hjelpsom. Hun fant frem flere mønster som falt i smak. Da jeg hadde valgt det jeg likte best hentet hun garnet som var ment til dette. Jeg likte ikke garnet og mente det stakk. Da hentet hun et annet garn, fortalte meg hvorfor jeg kunne bruke dette istedenfor det originale garnet, og regnet ut garnmenge. Men jeg var litt skeptisk, for det nye garnet var bare 40g og det originale var 50g per nøste. Hun forklarte at det ikke gjorde noe siden garnlengden var lik. Det hele endte med at jeg gikk hjem med posen full av garn og godt i gang med å strikke meg pledd.



I sommer kommer vi nok til å treffe på mange unge bak disken i byens butikker. Jeg oppfordrer alle til å gi dem en sjanse - det finnes mange kompetente ungdommer som liker sommerjobben de har.

God handels-sommer!